Tuesday, 4 September 2012

SEKOLAH BERKUALITI: FAKTOR, KESAN DAN CABARAN.



ABSTRAK

Sekolah sebagai institusi pendidikan mempunyai strategi sendiri dalam meningkatkan kualiti dalaman dan luaran mereka. Namun pengurusan sekolah sering memperkatakan tentang masalah kualiti tetapi usaha serta pengamalan kualiti masih samar dan tidak begitu jelas kepada mereka. Banyak konsep yang telah diperkenalkan oleh kerajaan dalam memperbaiki sistem kualiti pendidikan negara. Pada tahun 80-an pula, sektor awam pula telah memperkenalkan konsep Kumpulan Meningkatkan Mutu Kerja (KMK). Kemudian, Konsep Sekolah Berkualiti, Total Quality Management (TQM), The Good High School, pergerakan Pembaikan Sekolah (School Improvement Movement) dan pergerakan Sekolah Efektif telah dilaksanakan oleh pihak Kementerian Pendidikan. Sekiranya pihak sekolah melaksanakan sistem kualiti maka akan wujud kualiti menyeluruh yang menggabungkan pembangunan individu, pembangunan ilmu, dan pembangunan organisasi yang dijamin dan dimantapkan dalam satu sistem yang difahami oleh semua warga sekolah dan masyarakat. Namun sejauh manakah konsep ini difahami dan dihayati oleh pihak-pihak yang terlibat dengan institusi pendidikan terutamanya sekolah? Kertas konsep ini akan membincangkan tentang konsep kualiti dalam bidang pendidikan. Selain itu, faktor-faktor yang membantu untuk meningkatkan kualiti bidang pendidikan juga turut dibincangkan. Turut dijelaskan dalam artikel ini juga ialah bagaimana sekolah yang berkualiti dapat meningkatkan kecemerlangan serta cabaran yang dihadapi oleh institusi pendidikan.

(berikut adalah sebahagian daripada penulisan yang dibentangkan di Universiti Pendidikan Indonesia)

No comments:

Post a Comment