Wednesday, 5 September 2012

Ulasan Jurnal



AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI DAN KAPASITI KEPIMPINAN DI DUA BUAH SEKOLAH KLUSTER DI MALAYSIA.

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji hubungan antara amalan kepimpinan transformasi pengetua dengan kapasiti kepimpinan guru di dua buah sekolah kluster. Selain itu beberapa soalan kajian perlu dijawab antaranya:
·         Perbezaan amalan kepimpinan transformasi pengetua dengan sekolah kajian.
·         Perbezaan kapasiti kepimpinan guru antara sekolah kajian.
·         Dimensi kepimpinan transformasi yang menjadi peramai signifikan bagi tahap kapasiti kepimpinan guru di sekolah kajian.
Kajian ini berbentuk kajian deskritif dan dijalankan menggunakan pendekatan tinjauan. Kaedah kuantitatif telah digunakan dengan mengedarkan boring soal selidik kepada responden bagi mendapatkan data kajian yang terdiri daripada 93 orang guru di dua buah sekolah kluster yang terletak di utara semenanjung Malaysia.
Dalam kajian yang telah dilakukan ini, pengkaji telah menggunakan Model Kapasiti Kepimpinan bagi empat jenis sekolah yang telah dipelopori oleh Lambert (1998). Teori ini dengan jelas telah menyatakan bahawa dua dimensi yang membina kapasiti kepimpinan guru ialah dimensi penyertaan dan kemahiran dan keperluan model ini menjadi garis panduan dalam menjelaskan kepentingan kepimpinan terhadap keberkesanan sekolah. Gabungan dua dimensi ini jika diaplikasikan dengan sempurna akan menghasilkan sekolah yang cemerlang dan berkesan.
Dapatan kajian yang telah diperolehi oleh pengkaji dalam kajian ini telah menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang nyata dalam amalan kepimpinan transformasi di dua buah sekolah tersebut. Namun dalam aspek kepimpinan guru di sekolah, dapatan kajian menunjukkan kedua-dua sekolah berada pada tahap yang sama. Kajian juga telah mendapati bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara amalan kepimpinan transformasi dengan kapasiti kepimpinan guru di sekolah kajian.
Dapatan kajian yang telah diperolehi telah dibincangkan oleh pengkaji. Terdapat perbezaan yang signifikan antara dua buah sekolah tersebut bagi pengamalan kepimpinan transformasi pengetua. Bagi sekolah yang mengamalkan kepimpinan transformasi yang tinggi, staf di bawah pimpinan pengetua tersebut akan member komitmen dan kerjasama pada tahap yang tinggi (Leithwood & Jantzi, 2000). Kapasiti kepimpinan yang berada pada tahap yang sederhana juga tidak memeranjatkan pengkaji kerana dapatan Halijah (2004) menunjukkan guru-guru di sekolah bestari juga mengamalkan cirri-ciri kapasiti kepimpinan ini pada tahap yang sederhana.
Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara amalan kepimpinan transformasi pengetua dengan tahap kapisiti kepimpinan guru. Pengkaji telah menyatakan bahawa sekolah kluster yang dipilih berbeza aspek kecemerlangannya iaitu sekolah A ialah sekolah premier yang cemerlang dalam bidang kokurikulum manakala sekolah B pula cemerlang dalam bidang persatuan. Maka perbezaan niche area ini tidak menunjukkan keseluruhan aspek kerana sebilangan kecil sahaja guru yang terlibat dalam menjayakan bidang-bidang tersebut. Secara tidak langsung turut mempengaruhi kapasiti kepimpinan guru pada tahap yang sederhana. Selain itu juga, sekolah-sekolah dalam kajian ini baru dinobatkan sebagai sekolah kluster maka amalan PBS masih tidak diamalkan secara meluas maka pengaruh amalan kepimpinan transformasi terhadap kepimpinan guru masih lemah.

Jurnal yang diulas ialah Peranan Pengetua Sebagai Pengurus Kokurikulum di Sekolah Menengah Daerah Mersing oleh Aziah Ismail, Abdul Ghani Kanesan Abdullah & Abdullah Saad.  Mohd Anuar Abdul Rahman & Nor Azah Azman. 2011    

No comments:

Post a Comment